• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5280 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد

مشروح سخنان الياس حضرتي، مدير گروه رسانه‌هاي «اعتماد» در ديدار رييس قوه قضاييه

برازنده جمهوري اسلامي نيست زنداني سياسي داشته باشد

قوه قضاييه از ظرفيت رسانه هاي كشور استفاده كند

گروه سياسي

«قوه قضاييه در مسير پيش روي خود موفق نمي‌شود مگر آنكه از افكار عمومي و رسانه‌ها كمك بگيرد.» اين عباراتي است كه صاحب امتياز و مدير گروه رسانه‌هاي «اعتماد» در جريان ديدار صميمانه رييس دستگاه قضا با مديران رسانه و خبرنگاران با استفاده از آنها تلاش مي‌كند تصويري از چشم‌اندازهاي پيش روي قوه قضاييه براي عبور از چالش‌ها و موانع ارايه كند؛ چالش‌هايي كه عبور از آنها، زمينه دستيابي به «توسعه قضايي» به عنوان مهم‌ترين ركن توسعه در هر جامعه‌اي را فراهم مي‌سازد و الياس حضرتي معتقد است، قوه قضاييه بايد در مسير تحقق آن گام بردارد. حضرتي اما در ادامه با بازخواني مسيري كه دستگاه قضا طي يك‌سال گذشته و در زمان رياست حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي پيموده است، عملكرد اين قوه در حوزه موضوعاتي چون امور «ايرانيان خارج از كشور»، «استقلال قوه قضاييه»، «علني بودن دادگاه‌ها»، «وضعيت زندان‌ها»، «ضرورت محدود بودن تعداد زندانيان»، «نهاد وكالت كه بايد در كنار مجرم و متهم باشد»، «تماس متهم با خانواده» و «بازداشت‌هاي موقت» را خوب ارزيابي مي‌كند و با تحليل لايه‌هاي دروني اين دستاوردها تلاش مي‌كند پاسخي براي اين پرسش كليدي پيدا كند كه چگونه مي‌توان اين دستاوردها را حفظ كرد و دامنه آنها را گسترش داد؟ صاحب امتياز و مدير گروه رسانه‌هاي «اعتماد» در بخش‌هاي ديگر اظهاراتش به چالش‌هاي پيش روي قوه قضاييه نيز اشاره مي‌كند و خواستار تعيين تكليف موضوع زندانيان سياسي (فرهنگيان، كارگران، فعالان اجتماعي و محيط زيستي و فعالان سياسي) و اساسا تعريف جرم سياسي در كشور مي‌شود. او با اشاره به برخي برخوردهاي دوگانه در دستگاه قضا با ذكر مثالي به برخي اتهامات مطرح شده در روزنامه كيهان اشاره مي‌كند كه بدون هيچ سند و مدركي در خصوص چهره‌هاي برجسته سياسي مطرح شده، اما دستگاه قضايي در پيگيري يا تكذيب آن عكس‌العملي از خود نشان نداده است. با توجه به وعده‌اي كه روز گذشته در خصوص بازتاب اظهارات مهم الياس حضرتي در اين ديدار به مخاطبان داده بوديم، در اين شماره مشروح اظهارات مدير مسوول روزنامه «اعتماد» را در معرض نگاه مخاطبان فرهيخته «اعتماد» قرار مي‌دهيم. گفتني است با توجه به اينكه صحبت‌هاي مطرح شده صاحب امتياز گروه رسانه‌هاي «اعتماد» در خبرگزاري ميزان به صورت ناقص، مبهم و تقطيع شده منتشر شد، «اعتماد» ناچار به انتشار كامل اين گفت‌وگوها براي آگاهي افكار عمومي از اين اظهارات شده است. در صورتي كه فيلم اين اظهارات در آينده در اختيار مجموعه قرار بگيرد، اين تصاوير نيز در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت. الياس حضرتي طي سخناني در ديدار جمعي از اصحاب رسانه با رييس قوه قضاييه گفت: از آقاي محسني‌اژه‌اي كه ترتيب اين جلسه را دادند، قدرداني مي‌كنم. من سال‌هاي سال است كه آقاي محسني‌اژه‌اي را مي‌شناسم و ايشان هم هميشه به بنده محبت و بزرگواري داشتند و با هم رفاقت داشتيم. از موقعي كه محسني‌اژه‌اي به قوه قضاييه آمدند، من تمام صحبت‌ها، ملاقات‌ها و جلسات ايشان را با دقت دنبال مي‌كردم و احساسم اين بوده كه يك جهش و تحولي در خود آقاي اژه‌اي صورت گرفته است؛ البته من اين را لطف خدا مي‌دانستم كه اين ‌بار سنگين را ايشان به دوش گرفته‌اند. حضرتي ادامه داد: تمام تجارب انباشته سال‌هاي مختلف آقاي محسني‌اژه‌اي در شكل طرح و ايده‌هاي جديد، جذاب و راهگشا، جاري و صادر مي‌شود و اين موضوع، طوايف مختلف مردم كه علاقه‌مند به ارتقاي اين نظام و رفع مشكلات آن هستند و معتقدند كه مسائل اين كشور جز از طريق قوه قضاييه مقتدر و مستقل حل نمي‌شود را بسيار اميدوار كرده است.

وي افزود: صحبت‌ها و مواضع رييس دستگاه قضا طي اين مدت در خصوص «ايرانيان خارج از كشور»، «استقلال قوه قضاييه»، «علني بودن دادگاه‌ها»، «وضعيت زندان‌ها»، «ضرورت محدود بودن تعداد زندانيان»، «نهاد وكالت كه بايد در كنار مجرم و متهم باشد»، «تماس متهم با خانواده» و «بازداشت‌هاي موقت» مواضعي بسيار خوب بوده است.
حضرتي گفت: متاسفانه موانع مختلفي در كشور ما وجود دارد كه من نام آن را «كارخانه توليد جرم» مي‌گذارم؛ تعدد عناوين مجرمانه در كشور ما بسيار زياد است هم در قوه مجريه، هم در نهادهاي مختلف و هم در ميان عامه مردم، تعريف محدودي از جرم وجود ندارد. از سوي ديگر به دليل آنكه مشكلات فراوان اقتصادي و اجتماعي، مردم را گرفتار و عصبي كرده است، دايما شاهد توليد جرم هستيم و دستگاه قضا بايد دايما به دنبال جرم‌هاي مختلف بدود و امكان ندارد كه با روند كنوني اين داستان تمام شود.
وي بيان داشت: من احساس مي‌كنم كه اصطلاحا شارژ و باتري آقاي اژه‌اي به مرور و آرام‌آرام در مواجهه با اين مشكلات و موانع سنگين، در حال تمام شدن است، چون فشارها و موانع خيلي زياد است.
حضرتي در ادامه گفت: بحث ضابطين كه از سوي آقاي اژه‌اي مطرح شد يك انقلاب قضايي بود، اما برخي موضوعات مطرح شده از سوي آقاي كواكبيان در همين جلسه [مثل داستان آقاي تاج‌زاده و خانم سپيده رشنو نشان مي‌دهد] كه رييس قوه قضاييه يا از بعضي مواضع خود عقب‌نشيني كرده‌اند يا از دست ايشان خارج است يا آنكه اصلا در جريان نيستند كه البته اميدواريم اينچنين نباشد.
مدير گروه رسانه‌هاي «اعتماد» در بخش ديگري از سخنان گفت: تعداد زندانيان سياسي ما چند نفر است؟ من فكر نمي‌كنم بيشتر از 200 نفر باشد؛ اصلا برازنده جمهوري اسلامي ايران نيست كه زنداني سياسي داشته باشد. واقعا آزاد شدن يا ماندن‌شان در زندان تفاوتي ندارد؛ همين زندانيان سياسي در درون زندان، بيانيه و اطلاعيه مي‌دهند، با خانواده‌هاي‌شان در تماس هستند و اگر بيرون از زندان هم باشند همين كارها را انجام خواهند داد. مردم هم آنقدر گرفتار مسائل معيشتي هستند كه اصلا توجهي به اين امور ندارند و ما نبايد بي‌خود و بي‌جهت براي جمهوري اسلامي هزينه‌تراشي كنيم، البته متاسفانه اين اشتباه از قديم انجام مي‌شد.
وي افزود: يك نويسنده خارجي مي‌گويد: «همه علاقه‌مندند كه سيستم و اداره‌اي داشته باشند كه در آن هيچ‌گونه مشكلي پيش نيايد، فلذا اولين كاري كه مي‌كنند سراغ آدم‌هاي سالم و خوب مي‌روند در حالي كه با آدم‌هاي خوب به تنهايي امكان اصلاح امور وجود ندارد، شما بايد سيستمي بسازيد كه در آن سيستم افرادي هم كه مشكل دارند منافع خود را در درست كار كردن ببينند»؛ در حال حاضر شاهد هستيم آن دلالي را كه به داخل دادگستري راه نمي‌دهند، در بيرون از دادگستري با قاضي قرار مي‌گذارد و همچنان رشوه رد و بدل مي‌شود و متاسفانه اين موضوع در سطح وسيع وجود دارد و اصلا كم نشده است. بعضا افراد بدون آنكه پول خرج نكنند، نمي‌توانند قدم از قدم بردارند. متاسفانه در كشور ما موجي ايجاد مي‌شود و به عنوان مثال روساي قواي مجريه و قضاييه يك‌باره سراغ آزادسازي سواحل و قلع و قمع ويلاها و ساختمان‌هاي غيرمجاز مي‌روند، اما بعد از سه، چهار ماه آن موضوع فراموش مي‌شود. حضرتي با بيان اينكه رييس قوه قضاييه در مسير پيش روي خود موفق نمي‌شود مگر آنكه از افكار عمومي و رسانه‌ها كمك بگيرد، گفت: مركز رسانه قوه قضاييه زحمات زيادي براي تعامل با افكار عمومي و رسانه‌ها مي‌كشد، اما اين اقدامات اصلا كافي نيست و قوه قضاييه بايد از تمام ظرفيت رسانه‌هاي كشور در جهت فرهنگ‌سازي و كمك به دستگاه قضايي استفاده كند؛ به نظر مي‌رسد كه در كنار برگزاري دادگاه‌هاي علني، كمك گرفتن از صاحب‌نظران حقوقي و قضايي و جمع‌بندي و ارايه مسائل مطروحه حقوقي و قضايي در رسانه‌ها به رييس دستگاه قضا، امري ضروري باشد.
وي ضمن قدرداني از زحمات و برخوردهاي محترمانه با اصحاب رسانه در دادسراي فرهنگ و رسانه اظهار كرد: در گذشته، شاكي اصلي اصحاب رسانه مدعي‌العموم بود اما امروز الحمدلله اين‌گونه نيست و وضعيت بسيار خوب شده است. قوه قضاييه بايد كمك‌حال رسانه باشد. چنانچه پشت ما به قوه قضاييه گرم باشد به سمت حل مسائل و تهيه موضوعات گزارش‌هاي تحقيقي درست و مستند در خصوص مسائل مختلف مي‌رويم و ان‌شاءالله دستگاه قضايي هم پيگير مي‌شود. حضرتي در پايان با بيان اينكه تكليف بعضي از موضوعات را فقط بايد قوه قضاييه مشخص كند، گفت: بارها و بارها در روزنامه تحت مديريت جناب آقاي حسين شريعتمداري مطرح مي‌شود كه فلان شخص معتبر و محترم 50 ميليون دلار از فلان كشور گرفته است؛ چنانچه آن پول گرفته شده باشد، قوه قضاييه بايد يقه آن شخص را بگيرد و چنانچه اين پول دريافت نشده باشد بايد رسانه مورد نظر پاسخگو باشد. نمي‌شود براي افكار عمومي تره خرد نكنيم و اين‌گونه مسائل در هوا بماند و كسي هم به آن توجهي نكند و در اين موضوع توپ در زمين قوه قضاييه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون